Et komplett treningsprogram trener opp livsnødvendige kvaliteter

Eirik Sandvik mental helse mental trening styrke styrketrening trening

Emotion = energy in motion

Sagt på norsk. Følelser er energi i bevegelse. 

Stillestående energi, gir EN type følelse. Energi satt i høy bevegelse (som under trening), gir en helt annen type følelse.

Trening har derfor egenskapen til å endre din følelsesmessige status og din innstilling til deg selv og verden rundt deg. 

Du har sikkert opplevd at det å sitte stille, bli sittende, kan medføre et negativt tankesett og livssyn. Blir du sittende for lenge, kan det virkelig bli ille. 

Det er litt som med stillestående vann. Det er som regel mindre godt for deg å drikke dette vannet, enn for eksempel en bekk med konstant flyt. Du merker forskjellen på friskhet! 

Det samme gjelder for kroppen din, inklusiv hodet og tankesettet ditt. 

Du har sikkert erfart at du etter en treningsøkt har blitt mer klar i toppen. Det kommer nettopp av denne årsak. Du har brukt kroppen din, beveget deg, og dermed flyter energien din på en annen måte enn før du trente. 

Ingen nyhet at trening er godt for mental helse. Faktisk er det en av nøklene ut av depresjon. Depresjon kommer ofte av energi som har stagnert. Sjeldent finner du en svært aktiv person, deprimert. Man kan naturligvis være deprimert selv om man trener regelmessig, men oftere enn ikke, kommer depresjon med på lasset om hverdagen er stillesittende. 

3 ulike treningsformer, 3 ulike problemløsende egenskaper 

Når det kommer til fysisk trening, har vi 3 hovedkategorier. Styrketrening, utholdenhetstrening og bevegelighetstrening. Det finnes flere, men disse er de 3 store som dekker det aller meste. 

Mange ser på fysisk trening som noe som kun medfører fysisk utvikling, men slik er det ikke.

En styrkeøkt lærer deg å håndtere og overvinne motstand.

En utholdenhetsøkt lærer deg å holde ut, og fortsette, selv om du aller helst ønsker å avslutte.

En bevegelighetsøkt lærer deg å strekke deg lenger og bevege deg inn i områder du normalt sett aldri befinner deg i, eller ønsker å være i.

Det er sjeldent jeg hører noen si at de angret på en treningsøkt de nettopp fullførte. Responsen er som regel at det NÅ føles godt, til tross for at følelsen under selve økta var helt pyton. 

Man lærer som regel noe om seg selv når man fullfører noe som er fysisk krevende. Kanskje ikke med det samme, men når man senere får reflektert over hva som skjedde og hvordan man forholdt seg til det. 

Et eksempel fra min treningshverdag er dagen jeg dura inn i Østmarka høsten 2020 for en rucking-økt. Med en 20 kgs kettlebell i sekken gikk jeg en runde på totalt 3 timer og 11 minutter, i et vått, glatt kupert terreng. Ingen maksimal belastning, ingen enorm fysisk prøvelse, men bare være alene med meg selv på denne måten, fordi jeg fikk for meg at det ville være bra for meg.

Det var et par ganger underveis der jeg skulle ønske jeg bare kunne legge igjen kula og gå videre med en normal tursekk. En tur på i overkant av 3 timer i kupert terreng, er normalt sett relativt slitsomt i seg selv, så at denne følelsen dukket opp, er helt normalt.

Går du alene med deg selv, er det ingen annen som kan ta avgjørelser for deg.

Dette var også formålet med akkurat denne rucking-turen. Være alene med seg selv, møte ubehaget jeg visste ville komme og se hva som skjedde når det dukket opp. 

Å fullføre, komme frem til bilen og legge fra meg sekken, ga en utrolig god følelse. Jeg hadde bevist for meg selv at tross bedritne forhold, en sekk som gnagde inn i nakkemusklene den siste timen, og et hav av diverse tanker og følelser om det ene og det andre, at å fullføre var eneste løsning. At jeg gikk uten musikk på øret eller noen annen ytre påvirkning, forsterket det jeg ville ha ut av seansen. 

Er man alene med seg selv og tester seg, uavhengig av hva man tester seg med, får man svar. Hva man får svar på vet man aldri før man gjør det. 

Man lærer lekser man vil ta med seg videre i livet, enten man er bevisst på det eller ikke. Er man bevisst på det og reflekterer, vil man kunne ta helt andre valg i gitte situasjoner, senere i livet. 

Noe av det viktigste jeg vil si at man lærer, er at motgang alltid vil eksistere, og at det er VALGENE man tar i slike situasjoner som er avgjørende. Om du lærer deg selv at å gi opp aldri er et alternativ, og du stadig beviser for deg selv at det er sånn du ER, sånn du fungerer, trener deg til å fungere, har du spikret inn en urokkelig verdi i din personlighet, for resten av ditt liv. 

Å føle på at det å gi seg, gi opp, er det rette valget, er noe alle føler på og tenker i gitte situasjoner. Det er helt normalt og du vil stadig bli utfordret på dette området. 

Et treningsprogram er derfor ikke bare et treningsprogram. Et komplett treningsprogram er det som trener opp livsnødvendige kvaliteter. Fysiske og mentale. Når du er klar over og erfarer det i praksis, forstår du at det fysiske og mentale, er en og samme ting. 

Mitt nye treningskonsept STERK MANN er rigget for å utfordre deg på de områdene jeg mener er viktigst per dags dato (styrke, utholdenhet og bevegelighet), for å bli fysisk og mentalt sterk.

Det er et treningsprogram du kan vurdere om du føler du trenger en ny retning i livet og/eller er usikker på ditt nåværende verdisett og ønsker å finne ut mer om deg selv og hva du er kapabel til.

Sterk hilsen 
Eirik Sandvik

 



Eldre innlegg Nyere innlegg


Legg igjen en kommentar

Merk, kommentarer må godkjennes før de publiseres